Alpine Tunnels

1850 - 1900

Crossing the Alps by train, digging through mountains, creating long tunnels to unite the north and south with modern means of transport. Switzerland’s dream first came true with the St Gotthard tunnel. Work began in 1872. The inauguration took place ten years later, from 22 to 25 May 1882. The 15-km tunnel, between Airolo in Canton Ticino and Göschenen in Canton Uri, earned the St Gotthard the title of the longest railway tunnel in the world.

Costruzione della galleria del San Gottardo (1872-1882): potevano essere utilizzate solo locomotive che non venissero alimentate con la combustione per evitare fiamme nel tunnel. Una grande caldaia ad aria compressa forniva l’energia necessaria. - © FFS Historic
Il 29 febbraio 1880 cadde l’ultimo diaframma di roccia tra la parte nord e sud della galleria del San Gottardo
Airolo, cantiere per la realizzazione della galleria ferroviaria del San Gottardo (1872-1882)

Nowadays anywhere there is nature, trains are also found

Robert Walser 

Pubblicità per la Gotthardbahn, 1904 - © FFS Historic
Serbatoi d’acqua utilizzati per il cantiere del San Gottardo © FFS Historic

The history of the alpine tunnels created in the second half of the nineteenth century is also the history of thousands of workers and labourers employed on exhausting shifts for hours at a time in the bowels of the earth, working at temperatures of over 30 degrees centigrade. There were numerous accidents and deaths (approximately 200) during the construction of the St Gotthard tunnel. 

Rievocazione della cerimonia di apertura della ferrovia del Gottardo. Il 22 maggio 1882, la cerimonia di apertura si svolse a Göschenen. Sullo sfondo una delle due locomotive E 2/2 che a partire dal 1882 hanno attraversato il tunnel. - © FFS Historic
Costruzione del tunnel del Sempione, locomotiva a vapore e lavoratori davanti al portale nord, a Briga, nel Canton Vallese. - © FFS Historic